Credit - irrawaddy.com
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ
စီးပြားေရးပိတ္ဆို႕ဒဏ္ခတ္မႈမ်ားကို ႐ုတ္သိမ္းလိုက္သည့္အခ်ိန္
ျမန္မာ့လႊတ္ေတာ္မ်ားကလည္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာဥပေဒတခုကို
အတည္ျပဳျပဌာန္းလိုက္ေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတကာစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း လာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ား
ပိုမိုပြင့္လာသည္။ ထိုေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ရွိႏွင့္ျပီး
အထူးစီးပြားေရးဇုန္မ်ားက အေရးပါလာသည္။
ထိုအထဲတြင္ ရန္ကုန္အနီး သီလဝါ အထူးစီးပြားေရးဇုန္သည္ အဓိက မဟာဗ်ဴဟာ
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ အျဖစ္ ဦးတည္ရာ ျဖစ္လာျခင္း၊ ျပည္တြင္း ျပည္ပ
ဝယ္လိုအား၊ နိမ့္က်ေသာ လုပ္အားခႏွင့္ စီပြားေရး
ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈျမန္ဆန္ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ႏိုင္ငံျခား
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ား၏ ႀကီးမားေသာ စိတ္ဝင္စားမႈကို ဆြဲေဆာင္ေနသည္။
ကမၻာ့ တ၀ွမ္းက ကုန္ထုတ္လုပ္သူမ်ားသည္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကို ၎တို႔၏
ကုန္ထုတ္လုပ္ေရး အေျခစိုက္စခန္း အျဖစ္ ဆက္လက္ မသတ္မွတ္ၾကေတာ့ဘဲ ၎တို႔၏
စက္႐ံုမ်ားကို အာဆီယံ အဖြဲ႔၀င္ႏိုင္ငံ တခု ျဖစ္ေသာ ျမန္မာသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕
လာၾကသည္။ လုပ္အားခ ေစ်းေပါျခင္းႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာက်ေသာ ေထာက္ပ့ံ ပို႔ေဆာင္ေရး
လမ္းေၾကာင္း ေပၚတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရွိေနျခင္းေၾကာင့္ဟု အာရွဗဟိုျပဳ
စီမံခန္႔ခြဲေရး အတိုင္ပင္ခံလုပ္ငန္း Solidiance က ဆိုသည္။
အာဆီယံ ၁၀ ႏိုင္ငံ အနက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ေၾကာင့္ ၂၀၂၀ အထိ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈႏႈန္း
အျမင့္မားဆုံး ျဖစ္လာမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စုစုေပါင္း
ျပည္တြင္းထုတ္ကုန္ GDP တြင္ စက္မႈကုန္ထုတ္ လုပ္ငန္း၏ ပါဝင္မႈမွာ ၂၀၀၈
ခုႏွစ္တြင္ ၁၁ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိရာမွ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ၃၄ ရာခိုင္ႏႈန္း
ရွိလာၿပီး စီးပြားေရး ဖြံႊၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ဆက္လက္ တြန္းအားေပးမည္ဟု
Solidiance ႏွင့္ Tata Motors, Michelin, Nestle တို႔ အပါအဝင္ ႏိုင္ငံတကာ
လုပ္ငန္းမ်ားမွ အမႈေဆာင္မ်ား တက္ေရာက္သည့္ မၾကာေသးမီက ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္
က်င္းပသည့္ စားပြဲဝိုင္း ေဆြးေႏြးပြဲ၌ မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
ျပည္တြင္းဘက္ကို ၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံျခင္းသည္ လတ္တေလာတြင္ သြင္းကုန္ျဖင့္သာ ျဖည့္ဆည္း ေနရေသာ
ဖြံ႔ၿဖိဳးေနသည့္ ကားေဈးကြက္၊ ေဆာက္လုပ္ေရး ပစၥည္းေဈးကြက္၊ စက္ယႏၲယား
ပစၥည္းေဈးကြက္ႏွင့္ လွ်ပ္စစ္ ပစၥည္း ေဈးကြက္မ်ားကို ရယူရန္ အခြင့္အလမ္း
ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။
ေဒသဆိုင္ရာဘက္ကို ၾကည့္လွ်င္ ျမန္မာသည္ အိမ္နီးခ်င္းမ်ားႏွင့္
နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွ တဆင့္ ေဖာက္သည္ ၂ ဒသမ ၃ သန္း အထိ ရႏိုင္သည္၊
ေစ်းခ်ိဳေသာ လုပ္အားႏွင့္ အခြန္ဆြဲေဆာင္မႈမ်ားႏွင့္ ေပါင္းစပ္လိုက္ေသာအခါ
စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားသည္ ေဒသ၏ ဝယ္လိုအားကို ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ေသာ
ေဈးႏႈန္းျဖင့္ ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္သည္။
သို႔ေသာ္ ေရရွည္ ဗ်ဴဟာရည္မွန္းခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္
ခ်ည့္နဲ႔ေသာ အေျခခံအေဆာက္အအုံႏွင့္ အထူးျဖင့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ကဲ့သို႔ေသာ
လုပ္ငန္းသုံး ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားသည္ ျမန္မာအတြက္ အဓိက အတားအဆီးမ်ား
ဆက္ျဖစ္ေနသည္။ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားမွာ ၎တို႔အတြက္
အေျခခံအေဆာက္အအုံႏွင့္ အေျခခံဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ပ့ံပိုးထား ေသာ
စက္မႈဇုန္မ်ားႏွင့္ အထူးစီးပြားေရး ဇုန္မ်ားသို႔ စုၿပံဳေရာက္ကုန္ၾကသည္။
လတ္တေလာတြင္ အဆင့္အမ်ိဳးမ်ိဳး ၿပီးစီးေနေသာ အထူး စီးပြားေရးဇုန္ ၃ ခု
ရွိသည္။ ဂ်ပန္ႏွင့္ ျမန္မာ အစိုးရႏွင့္ ပုဂၢလိက က႑မ်ားက ေဖာ္ထုတ္ေသာ
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အနီးရွိ သီလဝါ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ တခုတည္းသာ လတ္တေလာ လုပ္ငန္း
လည္ပတ္ ေသးသည္။ ၂၄ စတုရန္း ကီလိုမီတာက်ယ္ေသာ ပထမဆင့္မွာ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္
ၾသဂုတ္လ ကတည္းက လည္ပတ္ ေနၿပီး ဒုတိယႏွင့္ တတိယဆင့္မ်ားကို ယခုႏွစ္ႏွင့္
၂၀၁၈ ခုႏွစ္ကုန္မ်ားတြင္ အသီးသီး ဖြင့္လွစ္လည္ပတ္ရန္ စီစဥ္ထားသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ပိုင္းရွိ တ႐ုတ္ႏွင့္ ျမန္မာ ပူးတြဲတည္ေထာင္ေသာ
ေက်ာက္ျဖဴ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ကိုလည္း အဆင့္ ၃ ဆင့္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ေနၿပီး
၂၀၁၆၊၂၀၂၀ ႏွင့္ ၂၀၂၅ တို႔တြင္ ၿပီးစီးရန္ စီစဥ္ထားသည္။ ေရနံဓာတုလုပ္ငန္း
ဗဟိုစင္တာ အျဖစ္ စင္ကာပူကို ယွဥ္ၿပိဳင္ရန္ ရည္႐ြယ္ထားၿပီး ေက်ာက္ျဖဴသည္
တ႐ုတ္သို႔ ေပးပို႔သည့္ ေဒၚလာ ၂ ဒသမ ၅ ဘီလီယံ တန္ဖိုးရွိ ေရနံႏွင့္
သဘာ၀ဓာတ္ေငြ႔ ပိုက္လိုင္း၏ ဆိပ္ကမ္းလည္း ျဖစ္သည္။
ဂ်ပန္၏ အကူအညီျဖင့္ ထိုင္းႏွင့္ ျမန္မာတို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ
အေရွ႕ပို္င္းတြင္ ထားဝယ္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ကို ပူးတြဲ ထူေထာင္ၾက ေသာ္လည္း
တိုးတက္မႈမွာ စီစဥ္ထားသည္ထက္ မ်ားစြာ ေနာက္က်ေနသည္။ ၁၉၆ စတုရန္းကီလိုမီတာ
ရွိသည့္ ထားဝယ္အထူးစီးပြားေရးဇုန္ကို အေရွ႕ေတာင္အာရွ၏ အႀကီးဆုံး
အထူးစီးပြားေရးဇုန္ ျဖစ္ရန္ ရည္မွန္းထားသည္။
Solidiance ၏ အဆိုအရ သီလဝါသည္ သံမဏိ၊ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း၊ စက္ပစၥည္းႏွင့္
ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ အစိတ္အပိုင္း ထုတ္လုပ္ေရး ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို
ဆြဲေဆာင္သည္။ ယေန႔အထိ လုပ္အားခ ေဈးႏႈန္း သက္သာျခင္းသည္ ေဒသ တန္ဖိုးနည္း
ထုတ္ကုန္မ်ား ျဖစ္သည့္ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္း၊ အစားအေသာက္ႏွင့္
အေဖ်ာ္ယမကာလုပ္ငန္းမ်ားကို အဓိက ဆြဲေဆာင္မႈ ျဖစ္ေနေသာ္လည္း အလယ္အလတ္
ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ားသို႔ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲေနသည္ဟု ဆိုသည္။
“သီလဝါ၏ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ အမ်ားစုမွာ ေဈးခ်ိဳေသာ လုပ္အားခႏွင့္
ပို႔ကုန္ ဦးတည္လုပ္ငန္းမ်ား အတြက္ ရက္ေရာလွေသာ မက္လုံးမ်ားျဖင့္
ဆြဲေဆာင္ခံရေသာ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းမ်ား ျဖစ္သည္” ဟု Solidiance ၏ လြန္ခဲ့ေသာ
လကုန္က အစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပသည္။ “ထိုစက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားတြင္
အဆင့္နိမ့္ႏွင့္ လုပ္အား အျပင္းအထန္သုံးရေသာ အေျခခံ
အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းမ်ားမွ သံမဏိႏွင့္ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းထုတ္လုပ္ေရး
လုပ္ငန္းမ်ားအထိ ပါသည္” ဟုလည္း ထိုအစီရင္ံစာက ဆိုသည္။
ျမန္မာသည္ ကုန္ထုတ္လုပ္ေရးႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈအေျချပဳ က႑မ်ား
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈကို ပိုမိုဆြဲေဆာင္ရန္ ရည္႐ြယ္သည္။ လမ္းမ်ား၊
တံတားမ်ား၊ ဆက္သြယ္ေရးကြန္ရက္မ်ား၊ အေျခခံ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားႏွင့္ စြန္႔ပစ္
ပစၥည္းစီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ားကို ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားက ေလ့လာရန္ အားေပးသည္။
ဂ်ပန္လုပ္ငန္းစုမ်ား ျဖစ္ေသာ Mitsubishi, Marubeni, Sumitomo ႏွင့္
ဂ်ပန္အစိုးရတုို႔က ၄၉ ရာခိုင္ႏႈန္း ပိုင္ဆိုင္ေသာ သီလဝါ
အထူးစီးပြားေရးဇုန္ကို အစိုးရက ပို႔ကုန္အေျချပဳ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ရက္ေရာေသာ
မက္လုံးမ်ား ေပးၿပီး ဦးစားေပး သည္။ ထို အထူးစီးပြားေရးဇုန္သည္
သီလဝါေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္ေရး၏ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းကို
ဆုပ္ကိုင္ထားေသာ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းတို႔ႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာက်က်နီးကပ္စြာတည္ရွိသည္။
သို႔ေသာ္ သီလဝါသည္ ပထမအဆင့္တြင္ ေဒသခံမ်ားကို ျပန္လည္ ေနရာခ်ထားရာ၌
ေဒသရပ္႐ြာမ်ား၏ မေက်နပ္မႈမ်ား ကိုလည္း ျဖစ္ေစသည္။ EarthRights
International ၏ အဆိုအရ ရန္ကုန္အနီး ရပ္႐ြာမ်ားမွ ေဒသခံမ်ားသည္
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတကာ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္ေရး ေအဂ်င္စီ (Japan International
Cooperation Agency – JICA) ႏွင့္ အျခားေသာ သီလဝါရွိ
ဂ်ပန္ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံၿပီး ၎တို႔၏ စိုးရိမ္မကင္း
ျဖစ္မႈမ်ားကို ေျပာျပရန္ လြန္ခဲ့ေသာ သီတင္းပတ္က ဂ်ပန္သို႔
သြားေရာက္ခဲ့ၾကသည္။
ပထမဆင့္တြင္ အိမ္ေထာင္စု ၆၈ စုကို ေနရာေျပာင္းေရႊ႕ခဲ့သည္၊ သို႔ေသာ္
၎တို႔အတြက္ ေနေရးထိုင္ေရး အစီစဥ္သစ္မ်ား မွာ အဆင့္မမီဟု ၎တို႔က ေျပာသည္။
JICA က ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရန္ ေထာက္ခံတင္ျပမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့
ေသာ္လည္း ယင္း အႀကံျပဳခ်က္မ်ားကို ဂ်ပန္ႏွင့္ ျမန္မာႏွစ္ဖက္လုံးမွ
ကုမၸဏီမ်ားက အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျခင္း မရွိခဲ့ေပ။ ယခုအခါ ဒုတိယဆင့္တြင္လည္း
အလားတူ ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္မ်ား ရွိမည္ကို ေက်း႐ြာသူ ေက်း႐ြာသားမ်ားက
စိုးရိမ္ၾကသည္။
“ေနေရးထိုင္ေရး အစီအစဥ္မ်ားကို ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ မလုပ္လွ်င္၊
ရပ္႐ြာထိေတြ႔ ဆက္ဆံမႈတြင္ အဓိပၸာပါယ္ရွိေသာ ပါဝင္မႈ မရွိလွ်င္ စီမံကိန္း
ဒုတိယဆင့္ ဆက္လုပ္ႏုိင္မည္ မဟုတ္” ဟု EarthRights ၏ လြန္ခဲ့ေသာ သီတင္းပတ္က
ေၾကညာခ်က္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ပထမဆင့္တြင္ ႐ြာသားမ်ား၏ ပထမဆုံး အုပ္စုကို ၎တို႔၏ဆႏၵ မပါဘဲ
ေရႊ႕ေျပာင္းခဲ့ၿပီး ၃ ႏွစ္နီးပါး ၾကာၿပီးသည့္တိုင္ ေလ်ွာ္ေၾကးႏွင့္
ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးျပႆနာမ်ားကို အျပည့္အဝ ေျဖရွင္းေပးခဲ့ျခင္း မရွိေပ။
ျပန္လည္ခ်ထားေသာ ေနရာတြင္ သန္႔ရွင္းေသာ ေရႏွင့္ အဆင့္မီေသာ စြန္႔ပစ္
အညစ္အေၾကး စီမံခန္ခြဲမႈစနစ္ မရွိေသးေခ်” ဟု ထိုအစီရင္ခံစာက ဆိုသည္။
“က်ေနာ္တို႔ ဒီကို ေျပာင္းလာရေတာ့ အေျခအေနက အရမ္းဆိုးတယ္။ ဘာျပႆနာကိုမွ
ေျပလည္ေအာင္ လုပ္မေပးဘူး။ ဒီေတာ့ အဲဒီျပႆနာေတြကို ခုထိရင္ဆိုင္ေနရတယ္” ဟု
ေရႊ႕ေျပာင္းေနရာတြင္ ေနထိုင္သည္ဆိုေသာ ကိုသန္းအိ အမည္ရွိ ႐ြာခံတဦးက
ေျပာသည္ဟု EarthRights က ကိုးကားသည္။ “အရင္က က်ေနာ္တို႔ ေပ်ာ္တယ္။ အခုေတာ့
ေရွ႕ေရးကို အၿမဲပူေနရတယ္” ဟု သူက ဆိုသည္။
ေက်း႐ြာအႀကီးအကဲ ဦးျမလိႈင္ကမူ သီလဝါစီမံကိန္းသည္
ရပ္႐ြာပူးေပါင္းပါဝင္မႈ မရွိက မေအာင္ျမင္ႏိုင္ဟု ေျပာသည္။ “သူတို႔
က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ထိေတြ႔ဆက္ဆံမႈ မရွိရင္ ဒီစီမံကိန္းကို ဆန္႔က်င္မယ္”
ဟုသူဆက္ေျပာသည္ဟု ကိုးကားေဖာ္ျပသည္။
EarthRights International ၏ ဥပေဒအက်ိဳးေဆာင္ ညႇုိႏိႈင္းသူ Katherine
McDonnell က စီမံကိန္းတြင္ ပါဝင္သူမ်ားကို ျဖစ္လာဖြယ္ရွိသည့္
ဆိုးက်ိဳးမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ အႀကိမ္ႀကိမ္ သတိေပးခဲ့ေၾကာင္း၊
ပိုမိုတိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ျပဳလုပ္ရန္ တိုက္တြန္း လမ္းၫႊန္မႈမ်ား
ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း၊ သိုေသာ္လည္း ၎တို႔သည္ အဓိပၸာယ္ရွိေသာ အေရးယူေဆာင္႐ြက္မႈ
တစံုတရာ မျပဳလုပ္ခဲ့ၾကဟု ေျပာသည္။
“ဒီေဆြးေႏြးခ်က္က ပါဝင္ပတ္သက္သူ အားလံုးအေနနဲ႔ ေဒသရပ္႐ြာရဲ႕
စိုးရိမ္ေသာကေတြကို အေလးအနက္ ထားဖို႔ တြန္းအား ျဖစ္ေစမယ္လို႔
ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။ အဓိပၸာယ္ ကေတာ့ ေဒသခံ ေက်း႐ြာသားေတြကို အဆင့္တိုင္းမွာ
ပါဝင္ခြင့္ေပးၿပီး၊ ေနာင္ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ ျပႆနာေတြကို ေရွာင္ရွားရင္း
အရင္ထိခိုက္မႈ အားဘုံးကို ကုစား ခြင့္ျပဳဖ္ို႔ပဲ” ဟု သူက ေျပာသည္။
No comments:
Post a Comment