ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တပ္မေတာ္အစုိးရက သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစိုးရထံသုိ႔
အာဏာလႊဲေျပာင္းေပးၿပီးေနာက္ သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစုိးရလက္ထက္တြင္
ေျဖေလ်ာ့မႈေပါင္းမ်ားစြာကုိ ျပဳလုပ္ေပးခဲ့သည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ သည္
ကုန္သြယ္မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ လုပ္ငန္းမ်ားလ်င္ျမန္ေခ်ာေမြ႕ေစေရးအတြက္
ေျဖေလ်ာ့မႈမ်ားကုိ ျပဳလုပ္ေပးခဲ့ေသာ္လည္း ကုန္သြယ္မႈပမာဏသည္ ယခင္တပ္မေတာ္
အစုိးရတာ၀န္ယူသည့္ ကာလထက္ ပိုမိုတိုးတက္လာျခင္း မရွိသျဖင့္
တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈ တားဆီးထိန္းခ်ဳပ္ေရးဗဟိုအဖြဲ႕ကုိ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ
၁၂ ရက္က ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီး သမၼတဦးသိန္းစိန္ ကုိယ္တုိင္တာ၀န္ယူကာ
ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ ႀကီးဌာန
ယခင္ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးဦး၀င္းျမင့္က အတြင္းေရးမွဴး အျဖစ္ တာ၀န္ယူကာ
တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈမ်ားအား တားဆီးထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ရန္
ျပည္သူ႔ရဲတပ္ဖြဲ႕၊အေကာက္ခြန္၊ အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဦးစီးဌာန၊ မီဒီယာ၊
ၿမိဳ႕နယ္ျ ပန္ ၾကားေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔ဆက္ဆံေရးဦးစီးဌာန၊
လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ ျပည္သူ႔အင္အားဦးစီးဌာန အဖြဲ႕စံုပါ၀င္သည့္ Mobile
Team အဖြဲ႕မ်ားကုိ ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည္။ Mobile Team အဖြဲ႕မ်ားသည္
ကုန္သြယ္မႈလမ္းေၾကာင္းမ်ားျ ဖစ္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံနယ္စပ္ေဒသမ်ားရွိ
နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးစခန္းမ်ား၊ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာဆိပ္ကမ္းမ်ား၊ ကမ္း႐ိုးတန္း
ဆိပ္ကမ္းမ်ားႏွင့္ေလဆိပ္မ်ားမွ ၀င္ေရာက္လာသည့္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားအား စစ္ေဆးကာ
တရားမ၀င္ကုန္ ပ စၥည္းမ်ား၊ လုိင္စင္မဲ့ကုန္ ပစၥည္း မ်ားအား
ဖမ္းဆီးအေရးယူေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါသည္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္အစုိးရ လက္ထက္တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ မူ၀ါဒအရ ယာဥ္အို၊
ယာဥ္ေဟာင္းမ်ားကို အပ္ႏွံေစ၍ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ အသစ္မ်ားအား
အစားထိုးတင္သြင္းခြင့္ျပဳ ခဲ့ရာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား တင္သြင္းခဲ့သည့္ ပမာဏႏွ
င့္ စက္သုံးဆီလိုအပ္ခ်က္ ပမာဏမွာ ပိုမိုတိုးတက္တင္သြင္းလာ ရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း
တင္သြင္းမႈပမာဏ မ်ားစြာေလ်ာ့နည္းေနသည္ကို ေတြ႕ရွိရသည့္အတြက္ စက္သုံးဆီမ်ား
တရားမ၀င္တင္သြင္းမႈမ်ားရွိေနသည္ကို အလြယ္တ ကူပင္ သိျမင္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
အဆိုပါအေျခအေနမ်ားေၾကာင့္ Mobile Team အဖြဲ႕မ်ားအေနျဖင့္ စက္သုံးဆီ
တရားမ၀င္တင္သြင္းေနမႈမ်ားအား စိစစ္ၾကပ္မတ္အေရးယူေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ စက္သုံးဆီ
တရား၀င္တင္သြင္းမႈ ပမာ ဏတိုးတက္လာေသာ္လည္း တရားမ၀င္ တင္သြင္းမႈမ်ားရွိေန
ေသးသည့္အတြက္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းျဖင့္ ျပည္ပမွ စက္သုံးဆီ တင္သြင္းမႈအား ၂၀၁၄
ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာ ၂၆ရက္ေန႔မွစတင္၍ OEA/NEA(Old Explosive Area/ New
Explosive Area) တြင္ Mobile Team (OEA/NEA) စစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕၊
အေကာက္ခြန္ဦးစီးဌာန၊ စြမ္းအင္၀န္ႀကီးဌာနႏွင့္ SGS(Third
Duty)အဖြဲ႕တို႔ျဖင့္ စက္သုံးဆီ မ်ား တင္သြင္းမႈကို လိုင္စင္၊ ID အရႏွင့္
အမွန္ပါရွိ အေရအတြက္တို႔ တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးခဲ့သည္။ ထိုကဲ့သုိ႔စစ္ေဆးရာတြင္
လိုင္စင္၊ID ခြင့္ျပဳအေရအတြက္ထက္ ပိုမိုတင္ေဆာင္လာသည့္ စက္သုံးဆီမ်ားကုိ
စစ္ေဆးေတြ႕ရွိခဲ့ရသည့္အတြက္ ပိုမိုတင္သြင္းခဲ့သည့္ သက္ဆိုင္ရာကုမၸဏီ မ်ားက
ထပ္မံေပးေဆာင္ရမည့္ က်သင့္အခြန္ေငြမ်ားအား ျပန္လည္ေပးသြင္းေစရန္
ခံ၀န္ခ်က္မ်ားရယူ၍ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာ Mobile Team အဖြဲ႕တာ၀န္ယူခဲ့သည့္ ၂၀၁၅
ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလမွ စက္တင္ဘာ လအထိ ကာလအတြင္း ကုမၸဏီ စုစုေပါင္း ၂၁၄ ခုမွ
ပိုမို တင္သြင္းသည့္ စက္သုံးဆီစည္ အေရအတြက္ ၁၀၃၅၂၈၄ ဒသမ ၇၃၆ (Bbl) ႏွင့္
ကီလိုလီတာ ၈၀၇၁၁၆ တို႔အတြက္ အခြန္ေငြစုစုေပါင္း ၄၁၄၂ ဒသမ ၃၁၆ က်ပ္သန္းအား
ထပ္မံရရွိခဲ့ပါသည္ ။
တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈတားဆီးထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဗဟိုေကာ္မတီ ၏ ႀကီးၾကပ္မႈျဖင့္
Mobile Team မ်ားျဖင့္တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈမ်ားအား
တားဆီးအေရးယူေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္အတြက္ စက္သုံးဆီတင္သြင္းမႈ ပမာဏ ပိုမိုတိုးတက္
လာသည့္အျပင္ အခြန္ေရွာင္လိုသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ တရားမ၀င္
တင္သြင္းေနမႈမ်ားအားလည္း စိစစ္ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခဲ့ရာ ႏိုင္ငံေတာ္မွ
ရရွိမည့္အခြန္အခမ်ား အျပည့္ အ၀ျပန္လည္ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
သို႔ေသာ္ သမၼတဦးသိန္းစိန္အစုိးရသည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ျပဳလုပ္ခဲ့သည့္
ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ႐ႈံးနိမ့္ခဲ့ရၿပီးေနာက္ ၎လက္ထက္က ဖြဲ႕စည္းခဲ့သည့္ တရားမ၀င္
ကုန္သြယ္မႈတားဆီး ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဗဟို ေကာ္မတီႏွင့္ Mobile Team
အဖြဲ႕မ်ားအား၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၃၀ ရက္တြင္ ဖ်က္သိမ္းခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္
၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္ (၂၀၁၆ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၃ရက္ အထိ)ႏွင့္ ကာလတူ ျဖစ္သည့္
၂၀၁၅-၂၀၁၆ ဘ႑ာႏွစ္ (၂၀၁၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၂၃ ရက္အထိ) ပင္လယ္ေရေၾကာင္းႏွင့္
နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းမ်ား မွ
စက္သုံးဆီတင္သြင္းမႈအေပၚႏိႈင္းယွဥ္ခ်က္အရ ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ဘ႑ာႏွစ္တြင္
အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅၁၅ ဒသမ ၈၀၃ သန္းတန္ ဖိုး ရွိ ဒီဇယ္ကီလိုလီတာေထာင္ေပါင္း
၉၂၂၉၂၅ တင္သြင္း ခဲ့ၿပီး၊ ၂၀၁၆- ၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄၄၆ ဒသမ
၆၀၀ သန္းတန္ဖုိးရွိ ဒီဇယ္ကီလိုလီတာေထာင္ေပါင္း ၁၂၆၂၄၀၂
တင္သြင္းခဲ့သည့္အတြက္ စုစုေ ပါင္း ကီလိုလီတာ ေထာင္ ေပါင္း ၃၃၉၄၇၇
ပိုမိုတင္သြင္းႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း တန္ဖိုးအားျဖင့္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၆၉ ဒသမ ၁၁၅
သန္း ေလ်ာ့နည္းခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ အလားတူ ၂၀၁၅-၂၀၁၆ ဘ႑ာႏွစ္တြင္
အေမရိက န္ေဒၚလာ ၂၈၂ ဒသမ ၅၃၆ သန္းတန္ဖိုးရွိ ဓာတ္ဆီကီလိုလီတာေထာင္ေပါင္း
၄၆၇၉၀၁ တင္သြင္းခဲ့ၿပီး၊ ၂၀၁၆-၂၀၁၇ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၂၈၁ ဒသမ ၉၈၃
သန္းတန္ဖိုးရွိ ဓာတ္ဆီ ကီလိုလီတာေထာင္ ေပါင္း ၂၉၉၉၅၄ တင္သြင္းခဲ့သည့္အတြက္
စုစုေပါင္း အေမရိကန္ ေဒၚလာ သုည ဒသမ ၅၅၃ သန္းတန္ဖုိးရွိ ဓာတ္ဆီ
ကီလိုလီတာေထာင္ ေပါင္း ၁၆၇၉၄၇ ေလ်ာ့နည္း တင္သြင္းခဲ့ေၾကာင္း
အမွန္တင္သြင္းခဲ့မႈ စာရင္းအရ စိစစ္ေတြ႕ရွိခဲ့ ရသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ Mobile Team မ်ား ဖ်က္သိမ္းၿပီးေနာက္ပိုင္း
စက္သုံးဆီတင္သြင္းမႈမွာ သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းက်ဆင္းလာခဲ့ ေသာ္လည္း
ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံ႕အျပားတြင္ စက္သုံးဆီ အေရာင္းဆိုင္ မ်ား အမ်ားအျပား
ဖြင့္လွစ္ေ ရာင္းခ်လ်က္ ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရေန ေပသည္။ ထုိ႔ျပင္
စက္သုံးဆီတင္သြင္းရာတြင္ စြမ္းအင္၀န္ႀကီးဌာန၏ သတ္မွတ္ေစ်းႏႈန္းအရ
ပ်မ္းမွ်႐ိုး႐ိုးဒီဇယ္ တစ္စည္လွ်င္ ၅၈ အေမ ရိကန္ေဒၚလာခန္႔ႏွင့္
ပရီမီယမ္ဒီဇယ္ဆီ တစ္စည္လွ်င္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၆၀ ခန္႔ရွိၿပီး၊
ဓာတ္ဆီေစ်းႏႈန္းမွာ (92Ron) တစ္စည္လွ်င္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅၇ ခန္႔၊ (95Ron)
တစ္စည္လွ်င္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၆၀ ခန္႔ႏွင့္ (97Ron) တစ္စည္ လွ်င္
အေမရိကန္ေဒၚလာ ၆၁ ခန္႔ရွိေ ၾကာင္း သိရသည္။ သုိ႔ေသာ္
စက္သံုးဆီတင္သြင္းသူမ်ားသည္ ေစ်းႏႈန္းနည္း၍ အခြန္သက္သာသည့္
စက္သုံးဆီမ်ားကိုသာ အမ်ား ဆုံးလိုင္စင္ေလွ်ာက္ထားၿပီး တင္သြင္းရာတြင္
ေစ်းႏႈန္းမ်ားသည့္ စက္သုံးဆီမ်ားျဖင့္ အမ်ဳိးအစား ကြဲလြဲတင္သြင္းျခင္း၊
တရား၀င္ လိုင္စင္ရယူျခင္း မရွိဘဲတရားမ၀င္တင္သြင္းျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္လ်က္
ရွိရာ ဓာတ္ဆီ (97Ron) မွာ တရား၀င္ လိုင္စင္ ေလွ်ာက္ထားျခင္း မရွိေသာ္လည္း
စက္သုံးဆီအေရာင္းဆိုင္မ်ား တြင္ ေၾကာ္ျငာေ ရာင္းခ် လ်က္ရွိေၾကာင္း
ေတြ႕ရွိေနရေပသည္။ စက္သုံးဆီ တင္သြင္းသူမ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သို႔ ေပး
ေဆာင္ရမည့္ အခြန္အခမ်ားကို ေရွာင္လႊဲႏိုင္ရန္ ဒီဇယ္လိုင္စင္ရယူၿပီး
အမွန္တင္သြင္းရာတြင္ ဓာတ္ဆီမ်ား တင္သြင္းျခင္း၊ ဓာတ္ဆီ တင္သြင္းရာတြင္လည္း
အရည္အေသြးနိမ့္သည့္ ဓာတ္ဆီအား လိုင္စင္ရယူၿပီး အရည္အေသြးျမင့္သည့္
ဓာတ္ဆီမ်ား ကြဲလြဲတင္ သြင္းျခင္း (ဥပမာ-ဓာတ္ဆီ၊ ေအာက္တိန္း (92) အစား
ဓာတ္ဆီ၊ ေအာက္တိန္း (95) တင္ သြင္းျခင္း) အမွန္တကယ္ တင္သြင္းသည့္
အေရအတြက္ထက္ ေလ်ာ့နည္းေဖာ္ျပတင္သြင္းျခင္းႏွင့္ တရားမ၀င္ လမ္းေၾကာင္းမ်ားမွ
တင္သြင္းမႈမ်ားေၾကာင့္ တိုးတက္မ်ားျပားလာသည့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္စီးေရႏွင့္
စက္သုံးဆီ အေရာ င္းဆိုင္ႀကီးမ်ား ၏ အေရအတြက္အတိုင္း
ပိုမိုတိုးတက္တင္သြင္းလာရမည္ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ ယခင္(၂၀၁၅-၂၀၁၆) ဘ႑ာႏွစ္တြင္
တင္သြင္းခဲ့သည့္ အေရအတြက္ထက္ပင္ ေလ်ာ့နည္းတင္သြင္းလ်က္ရွိေနသည္ကုိ
ေတြ႕ရွိေနရေပ သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္တရားမ၀င္နည္းလမ္းျဖင့္ စက္သုံးဆီမ်ား
တင္သြင္း၀င္ေရာက္ေနၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ ရရွိမည့္ အခြန္အခမ်ား
ဆုံး႐ႈံးနစ္နာ လ်က္ရွိသျဖင့္ တာ၀န္ရွိသူမ်ား အဆင့္ဆင့္မွ စိစစ္သံုးသပ္ရန္
လုိအပ္လ်က္ရွိေနပါေ ၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရပါသည္။
commerce journal မွကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။
No comments:
Post a Comment